Mind Dump, Tech And Life Blog
written by Ivan Alenko
published under license CC-BY
posted in category Technology & Dystopia / Technologies
posted at 31. Dec '21

Nechcem žiť v Metaverse - vyberám si reálny svet

Posledný rok (2021) je strašne divný a vyrojilo sa veľa doslova šialených konceptov, kde sa tvária, že to myslia smrteľne vážne. Trochu ma to desí, lebo za posledné roky mi príde, že postupne tie koncepty získavajú na sile a už sa z nich nedá len smiať a ťukať si na čelo.

A jedným z nich je koncept Metaverse od Facebooku. Metaverse (ako slovo, prečo to používajú ako názov produktu?) znamená niečo ako metavesmír - vesmír vesmírov. Každý si môže vytvoriť vlastný vesmír.

Problém číslo 1 - fyzický.

Predpokladá sa, že prístup bude cez VR headset. Súčasné náhlavové súpravy na virtuálnu realitu sú ťažké, upotené a nie je šanca, aby viac ako zlomok ľudí bolo ochotných tam tráviť šialené hodiný. Počet VR užívateľov je, odhadnem, asi 80 miliónov a ľudia sa tam chodia zabaviť a nie robiť obyčajné veci.

Ďalej, súprava stimuluje iba zrak a sluch. Zvyšné tri zmysly zostávajú neuspokojené - chuť, čuch a hmat. Hmat je čiastočne stimulovaný pohybom, ktorý je ale obmedzený na danú podmnožinu.

Displeje vo VR sú stále “oničom”, vidno mriežku z pixelov. Grafika je dosť smiešna a kým v Beat Saber to nevadí, ja žijem, aby som videl krásne veci a nie zas nejaké generické či jednoduché postavičky, čo vyzerajú ako z Fall Guys.

A potom klasika - dlhodobé pozeranie do displejov bez prestávok je zlé, vysušuje to oči a bolia z toho svaly na očiach. Zo slúchatok bolia uší. Náhlavná súprava sa zapotí a časom oťažie. Je problém s cirkuláciou vzduchu.

Aj keď virtuálne svety sa tvária, že sú okamžitejšie než realita, čo je pravda iba sčasti. Ovládanie VR je zúfalé, odozva pomalá a pohyb nepresný a celé to nedáva zmysel. Odozva musí byť okamžitá, myseľ nemôže čakať.

Problém číslo 2 - hype nezodpovedá vnutorným potreb.

Pamätám si niekoľkoročný hype okolo Second Life. Bola to hra, kde sa dal žiť normálny virtuálny život a dokonca som to aj nainštaloval a vyskúšal. A bol to zaujímavý zažitok, ale zároven blbosť - Runescape bol zábavnejší.

Second Life bol typický hype s rebríkom, kde tak 5 ľudí navrchu básni o tom aké je to super realistické, ako tam normálne zarábajú a žijú, ako sa cítia naplnení. A potom je zvyšných 99,9%, ktorí na tom nič nezarobia, trochu poskúšajú a odídu. Nevravím, že ako dočasná skúsenosť to je zlé - práve naopak, ale prezentovať to ako niečo s trvalou hodnotou je zúfalé a vyslovene neúprimné. O 20 rokov neskôr je zas ďalší cyklus. Ale tentokrát už nie som dieťa a už to nie je pre mňa nové.

Grafika je stále smiešna. Čo to je, že to vyzerá ako druhá generácia Mii postavičiek? Stromy sú horšie ako v Gothic 1, ktorý vyšiel v roku 2000 (!).

A nie je to reálne. Tváriť sa, že niečo pijem je unavné. Koncert? Dajme tomu.

Sú aj veci, ktoré idú mimo zmysly. Motorika, potešenie z pohybu, odpor hmotných vecí (tieto veci patria k hmatu, ale chcel som ich vyslovene spomenúť) a celkovo akýsi kluď a uvoľnenosť. A existujú cykly tela, kde ísť proti nim je zlé, veľmi zlé.

Problém číslo 3 - fyzická realita nie je taká zlá.

Napriek tomu, že sa stále nájde niekto, kto tvrdí, že svet je zlý, sú tu choroby a vojny a neviem čo. A naozaj to môže byť pravda a sám som si prešiel takým obdobím.

Ale zas aj to pominulo a ako človek, čo strávil podstatnú časť svojho života za počítačom mám iný pohľad.

Interaktivita nášho fyzického sveta je úžasná. Iste, veci trvajú dlho - až roky či desiatky rokov. Avšak základná odozva reality je cítiť reálne, poskytuje bohatú odozvu (pozitívnu alebo negatívnu) či už pre zmysly alebo pre dušu, je spoločným vlastníctvom a jedinec má nad ňou istú moc. Čo sa nedá povedať o súčasných korporáciách s ich uletenými plánmi pohltiť všetko, čo sa dá. Tiež vo fyzickom svete existuje koncept metaverse - každý má vlastnú realitu, rodina má vlastnú, skupina, mesto, štáty, rôzne skupiny.

Tiež si myslím, že jedinci, ktorí úplne odídu do virtuálnej reality a vypadnú z kolektívneho vedomia zomrú alebo sa zbláznia.


Takže Metaverse sa stane budúcnosťou iba vtedy, ak vyhrá totalitná realita a ľudia to proste vzdajú. Tiež problém Metaverse je, že sa prezentuje pozitívne. Ako povedal architekt v Matrixe - ľudia nechceli prijať prvé verzie Matrixu preto, lebo boli príliš pozitívne a preto nepôsobili reálne.

V zásade mi nepríde divné robiť niečo virtuálne, práve naopak - či už aby sa človek niečo naučil alebo kvôli mentálnej stimulácii. Ale prenášať do toho obyčajný život mi príde uletené a zvrhlé, lebo to zaváňa väzením.

Viem si predstaviť, keby Metaverse bol naozaj rozvinutý koncept, ktorý by bol elegantný vzrušujúci a na taký by som sa naozaj tešil. Ale z prezentácie z toho vychádza len zas čosi ďalšie obyčajné na úrovni doby kamennej, čo kradne pozornosť, nevyzerá epicky a nič nedáva naspäť.

Úprimne, MMORPG (World of Warcraft, Black Desert Online, Secret World, Myst Online) sú ďaleko zábavnejšie a hlavne dá sa z nich odhlásiť kedy chcem. Lebo ma dlhodobo nebavia a chcem mať proste svätý pokoj.

Oveľa viac by som uvítal, aby mohlo v telekonferenciách hovoriť naraz viac ľudí a nehralo sa na ťahy. Je príjemnejšie sa poriadne pohádať cez zvuk než nejak neohrabane komunikovať ako virtuálny avatar.

Add Comment