Mind Dump, Tech And Life Blog
written by Ivan Alenko
published under license CC4-BY
posted at 22. Mar '22

Digitálny chaos

Internetový svet je chaos. Informácie sa valia zľava, sprava, zhora, zdola. A úprimne, moc sa mi to nepáči. Keysi som, po vzore kyberpunkových hier veril, že niekedy v roku 2020 dostaneme digitálneho asistenta, ktorý spracuje a odfiltruje informácie. Ale to sa vôbec nestalo.

Práve naopak, stále sme tam, kde sme. Akurát čoraz horšie. Obsah na weboch obecne dosiahol niekedy v 2016-2018 vrchol profesionality a odvtedy čoraz viac stráca na ozajstosti. Obsah je hyper prispôsobovaný na optimalizáciu pre vysoké priečky vo vyhľadávačoch. Niežeby už predtým nebol, ale linkfarmy, sktyté či viditeľné kľúčové slová kdesi na spodku boli vlastne celkom neškodné. Teraz je to zapečené v úvodnom texte, v popise sekcii obchodu a aj v popise produktu. Rozpliznutý text, ktorý sa mi ani nechce čítať. A to má aj zvýraznené slová a občas celé vety. Ani to si nevšímam. Radšej otvorím technickú špecifikáciu. Celkovo mi to príde ako keď som sa učieval 30 strán z biológie, kopa blbostí a vtedy som sa bál a aj mi to prišlo zaujímavé, tak som to vnímal. Toto vôbec. Za tými textami cítim nejaké copywriterky alebo copywriterov ako tam píšu kopu výplňového textu a milión pojmov, aby sa to uchytilo. Beriem to ako súčasť marketingu, ale príde mi to prehnané. Aj tak sú to tvrdenia, ktoré si treba ďalej overovať. Inak človek kúpi super špičkový 6+FRC TN panel. Ale sú prípady, keď to vychvaľovanie žeriem, ale musí znieť dobre. A čo mi vadí, že to zasiera priečky v internetovom vyhľadávaní a často nie jednu, ale tri.

Aj napriek patronáži a finančných spôsobov podpory obsahu je väčšina zárobkov založená na reklamách. Weby a kanály zarábajú na počte zobrazeniach alebo klikoch na reklamný banner, ktorý sa vyberá v reálnom čase cez reklamnú burzu. Cena je okolo pár dolárov za 1000 až pár dolárov za preklik. Na Twitchi 1000 zobrazení reklamy dá tak $5. Dá sa povedať, že je to dosť málo a aj tak to vyzerá. Bežný web sa na reklame už neuživí a ťahajú to affiliate odkazy, merchandize, patronáž, patrnerstvá a predplatné. Výhodou reklám je, že obsah je prístupný aj ľudom z tretieho sveta a deťom, ktorí nemajú ani tých pár dolárov, ktorými by zaplatili alebo sú mimo bežný finančný systém. Univerzálnosť je fakt desivá, platí sa pozornosťou a časom. Aj keď je bežným zvykom (pri streamovaní hier aj podmienkou), že obsah musí byť dostupný aj pre ľudí, čo nemajú predplatné alebo nepodporili. Osobne používam blokovač reklám, inak by som sa do pár dní scvokol. Tiež blokovač cookie dialógov a rôznych nasieračov ako modál na prihlásenie sa do novinkových emailov, nútený prihlasovací modál na Twiiter a Instagrame.

Prečo nemám na myrtane reklamy? Úspornosť a lenivosť. Kvôli pár dolárom mesačne vkladať divné skripty a riešiť dane? To určite nie. Tiež sa mi o to nechce starať a nevidím v tom príležitosť niečo zarobiť alebo sa naučiť. Server ma stojí 12 eur mesačne, čo sa dá zvládnuť.

Potom mi vadia novinkové servery, ktoré chrlia jednu novinku za druhou. Dôležité, aby na to kliklo dosť ľudí. A potom, keď hľadám, čo sa vlastne deje, tak musím preklikať 10 správ, lebo titulok je nejaký a obsah nahovno. Niektoré správy sú vytvárané umelou inteligenciou. Okecajú nejaké základné fakty. Prečo ľudom nestačí tabuľka?

Vo vyhľadávaniach sú potom unesené domény s falošnými obchodmi, ktoré smerujú na aliexpress. Porovnávače produktov, ktoré pôsobia veľmi umelo a kradnú si čiastočne obsah navzájom. Našťastie stále sú užitočné, ale tiež…príliš veľká kopa textu, často debilné neklikateľné EU GDPR dialógy. A mne litánie textu nevadia - recenzie na notebookcheck.net sú príšerne dlhé a aj tak ich pozerávam. A inak dosť rýchlo, už na druhej či tretej strane sú bordelové stránky, ktoré kopírujú obsah a vydávajú za svoj. Kedysi som stále videl odkaz na doménu email-archive, lebo zbierali emaily z mailing listov. Tú doménu som už tak dlho nevidel, že už ani neviem ako presne sa volala a už tam nie je. Ale nahradili ju pochybné stránky, ktoré kopírujú obsah (zo stack overflow) a vydávajú za svoj. Štve ma to.

Čo sa týka Twitteru a Mastodonu….ja neviem, príde mi neprirodzené toľko komunikovať. A čo je najhoršie, naozaj málo tém mi príde hodných komentovania a všetko ma nudí.

Všetko pôsobí tak mŕtvo. Až si vravím, či teória mŕtveho internetu nie je pravdivá.

Teória vraví:

TLDR: Large proportions of the supposedly human-produced content on the internet are actually generated by artificial intelligence networks in conjunction with paid secret media influencers in order to manufacture consumers for an increasing range of newly-normalised cultural products.

V skratke: Veľké časti obsahu údajne tvoreného ľuďmi na internete sú v skutočnosti sieťami umelej inteligencie za spolupráce s tajnými platenými influencerami, aby vytvárali konzumentov pre stále rozširujúcu sa ponuku čerstvo zavedených kulturálnych produktov.

Veľa súčasného obsahu, vlastne je ťažké naraziť na niečo, ma vôbec nenúti rozmýšľať alebo mi to nerozširuje obzory. Občas hej, ale zároveň sa sám seba pýtam prečo musím zároveň prechádzať toľkým bordelom.

Za posledné roky som sa naučil jednu vec - rýchlo sa rozhodovať, či daná informácia je podstatná alebo nie a tak som schopný prejsť veľa noviniek a vyťahať to zaujímavé. Škoda, že som o tom nevedel, keď som študoval na univerzite. Tam som bol ponorený v mnohých králičích norách. Čo bolo fajn, len málo času to všetko absorbovať.

Ale aj to filtrovanie informácií nie je zadarmo. Čítanie noviniek je príjemné a návykové, no a tiež to vyčerpáva mozog. A čím viac je entropia informácie menšia, čím viac je to známejšie a nudnejšie, tak o to horšie. Bije sa vo mne túžba byť informovaný, čo sa deje, ale zároveň mať svätý pokoj a žiť si svoj život.

A to mi vôbec nejde. Keď sa porovnám s ostatnými, tak som na tom skôr horšie. Iste, som informovaný, ale je mi to jedno. Obecne nie som informáciami nadšený. Až tak som otupel. Vždy sa nájdu nejaké zaujímavosti, ale stále sa sám seba pýtam….naozaj mi to v niečom pomáha? Nie je to len klam? Nemrhám svojim životom?

Nemal by som radšej prejsť na punkovú informovanosť, už som tu o tom písal pár rokov dozadu, kde bežný stav je nič nesledovať? A čakať, kým v mysli vyvstane túžba ísť na konkrétnu stránku? Vtedy sa dajú násť husté veci. Čo mi príde ťažké je odlíšiť to od zvyku, ktorý už mám hlboko v sebe a v podstate sa musím najprv deprogramovať a potom to nejak uviesť do rovnováhy.

Digitálny chaos.

Add Comment