Čínske investície do hier
Bol som zvyknutý vidieť, že západné spoločnosti skupovali západné herné štúdiá naľavo a napravo, ale v posledných rokoch vidno, že ázijské spoločnosti skupujú západné. Samozrejme západné spoločnosti majú v Ázii pobočky, či ich používajú ako subdodávateľov.
Ja to hlavne píšem, lebo som mierne rozčarovaný a nespokojný. Vyzerá to tak, že ázijské spoločnosti majú záujem hlavne o multiplayerové a MMO hry.
- Tencent (Čína) - 40% Epic Games (Fortnite), neznáma časť Activision Blizzard (Diablo, World of Warcraft, Call of Duty, Starcraft), celý Riot Games (League of Legends), 86% Grinding Gear Games (Path of Exile)
- Pearl Abyss (Južná Kórea) - CCP Games (Eve Online)
Pearl Abyss majú tiež Kakao Games, čo robia Black Desert Online. Tú som kedysi hrával, parádna grafika, aj krátky hlavný príbeh celkom šiel. Po čase ma to omrzelo, nechcelo sa mi AFK v hre a nechať postavu rybáriť alebo kráčať s batohom. Bez toho by som ďaleko nedošiel. Tiež ma dosť srali všade mikrotransakcie a celkovo atmosféra kasína. Prihlás sa každý deň a získaj toto, chceš väčší inventár? Kúp si gemy. Priznávam, že mikrotransakcie som nikdy nepoužil, preskakujem medzi hrami príliš často a hlavne nechce sa mi zadávať kartu. DLCčka, datadisky a season passy ale kupujem. Ak stoja za to. Pozerám sa na teba Namco Bandai.
Celkovo mi asi vadí celý ten koncept, ktorý sa dá zhrnúť do: “Nechce sa ti platiť, ale máš fakt veľa času? V pohode, skôr či neskôr budeš mať celkom pekné veci cez rôzne rozdávania a bonusy za prihlasovanie, klikanie na koleso šťastia a aktivitu. Nemáš čas? To všetko si môžeš kúpiť, a ešte viac!”
Poviem to priamo - príde mi to nerovné a neférové a vadí mi, že je monetizácia veľmi zložitá, viacero rôznych mechanizmov spletených dokopy, hraničiace s lotériou. Kedysi to bolo jednoduchšie, vedeli sme percentá dropov, ale muselo sa grindiť, datadisky a DLC dali každému všetky možnosti, nebol žiadny časový tlak na jedinečné veci dostupné iba počas čínskeho nového roku 2020 alebo ultra vzácne skiny na zbrane v Counter Striku.
Ale zároveň to chápem. Hádam, že keby som mal teraz 15 rokov a potreboval miesto na vyblbnutie sa s kámošmi, tak kúpim Black Desert Online za 10 eur alebo nainštalujem The Secret World alebo Eve Online, ktoré sú v základe zadarmo.
Tento prístup tiež ukazuje aké sú nerovné ekonomiky vo svete a aké sú nerovné príjmy medzi obyvateľstvom aj jednej krajiny. Získať podiel na trhu tým, že to je zadarmo, takže to môžu hrať deti, ktoré nemajú nič a tiež ľudia, pre ktorých je 30 eur mega veľa peňazí. Tí si možno občas niečo kúpia za pár dolárov a rozširujú slávu hry. A potom sú tu veľryby, ktoré platia veľmi veľa.
Každopádne som rád, že skupujú zatiaľ len najaké MMOčka, battle royale a MOBY. Málokedy sú tam provokatívne myšlienky, ktoré by bolo treba scenzurovať. Obecne v Ázii majú radi grind. Čo bude ďalej? Aj by som veril, že investície ostanú v doméne mobilných a online hier. Trochu sa bojím o Diablo 4. Cinematic trailer bol fajn, ale je ešte dosť času vyklieštiť.
Ale trochu ma mrzia komentáre na Steame pod Conan Exiles, Eve Online a občas aj Path of Exile, kde hráči píšu, že odkedy to kúpili ázijci, tak to doja a nestojí to za to. Všetky tie hry som kedysi hral a boli fajn. Stále čakám na nejaké prelomové hry, ale zatiaľ prichádzajú veľmi pomaly. Či už sú tu čínske investície alebo nie.
Add Comment